!#?%@ skrivkramp!

Häromdagen, närmare bestämt i fredags, drabbades jag av prestationsångest – igen! Jag vankade fram och tillbaka i lägenheten, mer orolig än en äggsjuk höna.  Ett mantra genljöd huvudet: Sandra det här kommer aldrig gå, Sandra det här kommer aldrig gå, Sandra det här kommer aldrig gå. Ja, men titta på det! Tycker du innerst inne att det ser sådär pedantiskt bra ut som du vill ha det? Svar: Nej.

Prestationsångest och pedanteri, två av mina tankefällor/åkommor. Vissa dagar lider jag något groteskt av dem. Tidigare i våras slöt jag en pakt med mig själv: Sluta upp med tramseriet, skriv, skriv, skriv, kläck idéer och skicka in. Självklart kommer du få många nej, men sån’t är livet och ibland får man faktiskt ja. Jag har inte fått så många nej. Ändå anstormas jag av det där mantrat. Sorgligt.

Nu betalar jag det kostsamma priset med en stor portion skrivkramp. Har inte ens kunnat blogga(!) på flera dagar. Det slår aldrig fel.

Just dessa tillfällen, alltså när skrivkrampen sätter in, brukar jag predika om inför mina skrivkurselever. Man ska inte censurera sig själv medan man skriver ur sig flödet. Sätt er ner och skriv – ja, om det så är den första tanken som dyker upp, skriv ner den. Flödesskriv bort skrivkrampen. Det brukar fungera. Jaha, fröken var så god och lyd dina egna råd. Hmm…

Lättare sagt än gjort?

PS. Läs gärna mer om flödesskrivningSkrivguiden, en liten pärla jag hittade i detta ögonblick. DS.

Lämna en kommentar

Under Livet, Skrivande

Lämna en kommentar