8 regler för en bra text på webben

För mig är skrivande kommunikation ett helhetskoncept och inget man gör light – så jag jobbar med skrivandets olika dimensioner, speciellt vad gäller texter online. Det här med att skriva för webben kantas ibland av vissa missuppfattningar, t.ex. att texterna är lite sloppy. Så ska det inte vara! Jag slår alltid ett slag för tipptopp kvalitet och kommer därför redan här vara tydlig med vad som, enligt min uppfattning, är en kvalitativ text, däribland inom SEO. Här kommer mina 8 regler för vad som är en bra text på webben (förutom nyckelord etc.):

1. Resultatet av dialog mellan skribenten och klienten.
Det här tycker jag är jätteviktigt: ju tydligare liksom rakare dialog och kommunikation desto bättre kvalitet på texten. Redan från början är det en smart idé om skribenten och klienten är överens om förväntningar, eventuella nyckelord eller nyckelordsdensitet, syftet med texten o.s.v.

2. Välskriven.
Vinka hejdå till felstavade ord, felaktigt inklämda sökord och taskig grammatik, sådant hör inte hemma i en text med finfin kvalitet.

3. Research.
När en text är kvalitativ har skribenten gjort sin läxa, d.v.s. gjort research som är så grundlig situationen och sammanhanget kräver.

4. Känner verksamheten, produkten eller tjänsten.
För att en text ska kunna betraktas som riktigt bra bör den ge uttryck för kännedom om verksamheten, produkten eller tjänsten den representerar.

5. Känner läsaren eller målgruppen.
En text som är kanon bygger även på kännedom om läsaren eller målgruppen.

6. Anpassad stil och ton.
Varje läsare, målgrupp, situation eller sammanhang kräver en viss typ av stil och ton – en kvalitativ text ska avspegla detta. Den ska dessutom ha puls och flöde, inte vara monoton. Det är roligare och mer engagerande att läsa en text som flyter än en som inte gör det.

7. Har underhållningsvärde.
Vilken typ av text föredrar du att läsa, en text som roar och engagerar eller en text som du får kämpa dig igenom? Jag är i alla fall säker på att en text som håller måttet underhåller och engagerar läsaren. Läsaren ska vilja fortsätta läsa texten.

8. Skapar mervärde.
När samtliga regler för vad som är en bra text uppfylls skapas mervärde i texten. Den blir upplysande, användbar, underhållande och flyter. Detta kan, och ska, du förvänta dig av en text.

Läs gärna: Det här skriver jag för webben och 5 tips på hur du kommer igång som skribent.

Annonser

Lämna en kommentar

Under Skrivande, Textproduktion, Tjänster, Webben

Kommentarer inaktiverade.